Ляльки-Спасівки
                  Вітана                           Віталіна                   Щедродара
     Вітана     Віталіна  Щедродара (вид спереду)
                                                             
                                                             
  
Ляльки-Спасівки уособлюють давнє народне свято - свято Преображення Господнє, або Спаса.

Серед дванадцяти річних свят християнського календарного циклу це свято по своїй значимості вважається третім після Різдва та Великодня!

Водночас це одне з найбільших хліборобських свят України!

Свято Преображення обрано для благословення плодів, бо в Єрусалимі саме в цю пору дозрівав виноград, який, власне, і прийнято освячувати в цей день.

У день Преображення у церкві освячується виноград, а там, де він не росте,— яблука.

Церква, благословляючи принесені плоди, утверджує думку про те, що в ній, як у суспільстві священному, все — від людини до рослини — повинно бути присвячене Богу як Його творіння.

Свято Спаса є поєднанням християнської легенди про Христа із стародавніми народними звичаями відзначати завершення сільськогосподарського року, з міфами про очищення природи від злих духів.

Невипадково християнське свято Спаса включає не тільки уславлення Христа та його спасіння, а й освячення яблук, винограду, інших фруктів (звідси й інша назва свята — "яблучний спас").

В цей день у церкві українці святять усе те, що їм пощастило з Божою допомогою виростити: виноград, яблука, груші, мед, обжинкові вінки або жмут колосся жита й пшениці.

Це своєрідне свято врожаю!

Цей день був немовби апофеозом радості селянина з плодів своєї діяльності... Його гордістю!

З давніх-давен наші предки не їли до цього дня нічого з того, що вродило в садку.

Існувало повір'я, що в цей день мати Божа роздає діткам на тому світі золоті яблука, а ті, чиї батьки порушили обітницю, стоять збоку і плачуть, на що мати Божа відповідає: "Твоє яблуко свиня з'їла".

Лише після церковної служби, коли всі "плоди праці" були освячені, родина сідала за святковий обід, обов'язковими елементами якого були яблука з медом, виноград, та виноградне або яблуневе слабке вино.

За народною прикметою, на Спаса літо зустрічається з осінню...

Яблука у нас найчастіше асоціюються із законом всесвітнього тяжіння, Троянської війною та гріхопадінням.

Однак яблука для України — це традиція, найпоширеніша садова культура і, без пафосу, символ українського саду!

Яблуня і яблуко в міфології всіх індоєвропейських народів — символ вічної молодості та безсмертя.

У поетичному світогляді українців яблуко вважається плодом із неба, недаремно воно оспіване в наших колядках.

Про особливу плодючість яблуні знали вже трипільці, коли зображали насіння яблуні на своєму посуді.

Яблуня із незапам'ятних часів у дикому стані була поширена на всіх українських землях.

Яблуко ще здавна стало символом кохання й родючості.

Яблуко вважається плодом безсмертя, воскресіння...!

Згадаємо казки про "молодильні яблука", використання яблука в похоронних обрядах (клали в домовину, вірячи у його здатність воскрешати).

Чарівна яблуня не раз згадується в українських та російських народних казках.

У Різдвяному обряді яблука присутні на столі як символ родючості.

Відоме використання яблука і в любовній магії, до того ж, використовують не тільки плоди цього дерева, але й квіти, насіння, гілочки та листя.

На Житомирщині (нині Чорнобильська зона) ше донедавна побутувала практика словесної лікувальної магії, в якій яблуко виступало відновлюючим засобом та символом від "порчі"...

Лікувальні властивості яблук відомі здавна.

У Київській Русі було відомо кілька рецептів зберігання яблук взимку, сушіння, квашення, приготування солодощів.

Символ яблука – це символ пізнання людського характеру, символ плоду людського існування, символ плоду людського кохання – дитини...

А виноград - це символ добробуту, щасливого одруження.

Життєдайність винограду означає плодючість роду.

Символіка винограду розкриває нам радість і красу створення сім’ї.

Сад-виноград - це життєва нива, на який чоловік є сіячем, а жінка має обов’язок ростити й плекати дерево їхнього роду.

Мотив винограду бачимо на жіночих та чоловічих сорочках Київщини, Полтавщини.

А на Чернігівщині виноград в’ється на родинних рушниках...

Господнє Преображення несе всім вірним неземну радість.

Мир Вам та Вашим сім'ям!

Нехай у цей день Ви відчуєте всеперемагаючий голос Господа нашого та відчуєте на собі його милосердя...!